Eerlijk gezegd, ik denk dat voor iemand die "de afgelopen tien jaar 2WD heeft gereden", dit onderwerp niet veel zin heeft. U, van alle mensen, zou beter dan wie dan ook moeten weten of U AWD nodig heeft of niet. Uw eigen decennium aan ervaring uit de eerste hand (persoonlijk) overtreft de informatie uit de tweede hand (uw persoonlijke ervaring is voor u uit de tweede hand).
~~~~~ De rest is mijn ervaring... ~~~~~
In mijn 25 jaar rijervaring heb ik voornamelijk 2wd gereden, met name FWD. Een 1999.5 Nissan Pathfinder, die ik van mijn zwager leende, was de enige echte uitzondering in sneeuwcondities. Ik heb nu een 2019 HR-V Touring (AWD) en ik heb een paar keer een Mercedes GLK350 (4matic?) geleend, maar heb geen van beide in de sneeuw gereden.
Ik heb drie weergerelateerde incidenten gehad tijdens het rijden.
Eén, waarbij ik een rijexamen aflegde, besefte dat ik op het punt stond een stopbord te passeren, maar er toch doorheen ging. Ik deed dat omdat ik dacht dat ik waarschijnlijk alleen maar zou glijden als ik probeerde te stoppen, vanwege alle sneeuw en smeltende sneeuw.
Twee, binnen een paar jaar nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, gleed ik over zwart ijs en reed ik op een auto voor me. Omdat ik al aan het vertragen was en de plek klein was, was het een vrij klein incident.
De derde zal ik zo meteen noemen.
Nu, naar iets dat ik in de Pathfinder heb geleerd. De Pathfinder heeft handmatig schakelbare RWD/4WD-modi.
Bij het rijden in puur RWD is er de mogelijkheid om niet van de plek te komen als ik te agressief ben en mijn wielen laat doorspinnen. Eenvoudig probleem om op te lossen door gewoon niet zo agressief te zijn, maar je kent de gewoonten van mensen en dat is allemaal niet zo eenvoudig.
Terug naar het derde incident, het was toen ik onzin aan het uithalen was met de Pathfinder. In de RWD-modus gaf ik meer gas dan nodig was om "rond te spelen" in lichte sneeuw door de achterwielen een beetje te laten glijden tijdens een bocht. Iets wat ik een paar keer heb gedaan, maar deze keer ging het sneller dan ik had gepland en eindigde ik met het laten glijden van de achterkant verder dan ik had gepland. Het grotere probleem was dat er een kleine rotsblok net naast de stoeprand lag. De voorste bescherming ving de rotsblok op terwijl ik zijwaarts stond en me volledig omdraaide. Het resultaat was een verbogen/verschoven voorste bescherming en één kapotte hoeklamp (verpletterd door de verbogen bescherming).
Er is ook een probleem bij het stoppen op zeer poederige sneeuw. Het is heel gemakkelijk om één paar (of beide paren) wielen te blokkeren. Het punt is dat het normaal remt en dan later gaat glijden. Nogmaals, je kunt dit zonder 4wd oplossen door de remmen iets los te laten terwijl je vertraagt, maar dat vereist op zijn beurt meer remafstand/tijd. Nogmaals, slechte rijgewoonten zullen hiermee in conflict komen.
Nu, natuurlijk, omdat ik dit in een AWD-onderwerp ter sprake breng, zou het geen verrassing moeten zijn dat overschakelen naar 4WD beide problemen oplost zonder de rijgewoonten te veranderen.
Uiteraard zou 4WD de kracht naar alle wielen sturen, waardoor het moeilijker wordt om alleen de achterwielen te laten doorspinnen.
Maar het oplossen van het remprobleem is niet zo voor de hand liggend, toch?
Mijn gok zou zijn dat er in de RWD-modus, omdat er geen kracht naar het voorwiel gaat, de enige kracht die het laat draaien de wrijving van de band van de grond is die groter is dan de wrijving van de remmen. Die wrijving wordt beïnvloed door de manier waarop het voertuig zijn gewicht naar voren verplaatst wanneer je remt. Maar naarmate je daadwerkelijk langzamer gaat, neemt het effect van de verschuiving af, wat betekent dat de wrijving ook minder wordt. Dat is terwijl de klemkracht van de rem nog steeds hoog is. En als die bandwrijving zwakker is dan de remmen, blokkeert hij. Dat loopt dan door naar de achterkant, waar hij nu AL het remmen doet en onmiddellijk de wrijving daar overweldigt, waardoor die blokkeert. De achterkant blokkeert niet als eerste, want in RWD komt er wat kracht via de aandrijfas van de motor. Denk eraan dat bij supersnelle snelheden een stationair draaiende motor voldoende is om hem die heel lage snelheid te laten bewegen.
Als ik overschakel naar 4WD, kan ik sneller tot stilstand komen dan in de RWD-modus, en zonder dat de wielen blokkeren als ik normaal rijd/stop. Dus ik geloof dat het komt doordat er nog steeds een beetje kracht is die probeert alle wielen te laten draaien, waardoor de remmen ze niet laten blokkeren voordat ze volledig tot stilstand komen.
Terug naar mijn FWD-voertuigen, er waren een paar keer in mijn 2010 Honda Fit dat ik zo ongeveer vast kwam te zitten. Het was niet zo erg dat ik hulp nodig had, maar het was een pijn in de kont. Ik zou in orde zijn tijdens het rijden... maar als ik tot stilstand moest komen in diepe, ongeploegde sneeuw, zou ik moeite hebben om in beweging te komen. Een paar keer loste ik dat op door achteruit te rijden nadat ik was gestopt om de sporen die ik had gemaakt te gebruiken om me ruimte te geven. Een andere keer moest ik vertragen en toen ik probeerde weer op snelheid te komen, liet de diepe sneeuw me de helling van de weg (hoe ze zijn opgezet om regenwater af te voeren) in diepere sneeuw drijven. Het kostte veel moeite om mezelf daaruit te halen. En natuurlijk is er het probleem van het achteruit moeten rijden van mijn eigen oprit die bedekt is met diepe sneeuw en/of ijs. Om het schuine deel op te komen (als het bedekt is met ijs of sneeuw), moet ik behoorlijk wat snelheid hebben, maar mijn oprit draait een beetje, dus het is te gemakkelijk om mezelf in de diepere sneeuw aan de zijkant te duwen... waardoor ik vast kom te zitten. Ik betwijfel ten zeerste of mijn buren het op prijs stellen dat ik om middernacht mijn auto hoor toeren terwijl ik probeer mezelf uit mijn eigen oprit te graven.
Dus, heb ik AWD nodig? Nee. Maar helpt het? Ja. Rechtvaardigt het de prijsverhoging en het verlies aan MPG? Nou, in werkelijkheid heb ik er niet over nagedacht, aangezien er andere dingen in de Touring-uitvoering zaten die ik toch al wilde. Als ik zou moeten kiezen... dan zou ik denk ik toch AWD nemen, alleen al vanwege die paar keer in mijn Fit.
Maar zoals ik vanaf het allereerste begin al zei... ik ben niet u. Mijn ervaring, samen met de dingen die ik prefereer, heeft alleen betrekking op mij.