Honda HR-V Forum banner

2019 HR-V

12K views 26 replies 16 participants last post by  Dammit  
#1 ·
Overweegt mijn super schone, weinig kilometers tellende Civic uit 2015 in te ruilen voor een HR-V uit 2019. Hij heeft slechts 26.000 mijl op de teller staan en ze bieden me $9400 voor hem bij een inruil, wat ik best goed vind.

Maar een paar vragen... De meeste HR-V's uit 2019 bij lokale dealers zijn de AWD-variant. Ik ben er niet van overtuigd dat ik echt AWD nodig heb of wil voor het type rijden dat ik doe en de heersende wegomstandigheden. Bovendien heb ik begrepen dat het extra gewicht van de AWD-componenten bijdraagt aan een toch al "traag" acceleratie-imago voor de HR-V, dan is er nog een klein verschil in brandstofverbruik, wat misschien niet veel lijkt, maar na verloop van tijd zou het oplopen. Verder heb ik uit het weinige onderzoek dat ik heb gedaan naar de AWD HR-V begrepen dat het AWD-differentieel periodiek onderhoud vereist (d.w.z. vloeistofverversing) dat ongeveer $150 kost. De andere factor is natuurlijk de hogere initiële kosten van de AWD versus de 2WD.

FWIW, ik rijd al tien jaar met 2WD Honda's en ben perfect tevreden met hun prestaties, dus... Moet ik voet bij stuk houden en aandringen op een 2WD HR-V of biedt de AWD echte voordelen die een of alle bovenstaande overwegingen zouden rechtvaardigen of "compenseren"...??
Alle inzichten of input worden gewaardeerd.

#5 ·
Het hangt allemaal af van waar je woont, hoeveel je rijdt onder ongunstige omstandigheden en of je bereid bent om de afweging te maken voor het een versus het ander. Ik zou zeggen, ga ze allebei rijden. Kijk of er een wezenlijk verschil is voor jou, in de manier waarop je rijdt, in je omgeving. Hier in Colorado weet ik dat ik een paar keer per jaar AWD ga gebruiken, en hoogstwaarschijnlijk wanneer ik het het minst verwacht. Mijn algemene vuistregel is dat als FWD me er niet kan brengen, ik er waarschijnlijk niet hoef te zijn. Maar als het sneeuwt of ik de bergen in ga, waardeer ik het gevoel van AWD, vooral op ijzige wegen bij snelwegsnelheden. Uw kilometerstand kan variëren.

#21 ·
Sommigen zullen proberen u ervan te overtuigen dat AWD de wederverkoopwaarde helpt, maar om alle redenen die u noemde, vraag ik me af of u er uiteindelijk beter van wordt.

Mijn FWD is geweldig, hij is behoorlijk snel, krijgt geweldige kilometers, heeft bescherming aan de onderkant die de AWD niet heeft, een grotere ruimte voor een reserveband, en ik heb nog nooit de behoefte gevoeld aan AWD in WI met goede winterbanden

Als je je op je gemak voelt met FWD, zou ik ervoor gaan. Ik denk dat je de ruimte en de rijhoogte van de HRV leuk zult vinden
Het lijkt erop dat Hikendan iets op het spoor is - winterbanden maken een groter verschil in handling en remmen dan AWD, dus als je bereid bent om seizoensgebonden banden te wisselen, is het logisch. Toch is het een beetje als het kopen van een verzekering voor een gebeurtenis waarvan je hoopt dat deze nooit gebeurt - AWD dekt die basis.

#7 ·
Bedankt jongens. Ik woon in de regio Mid-Atlantische Oceaan, Maryland om precies te zijn. De winters zijn niet bijzonder streng, met ijzige temperaturen of veel sneeuw of ijs. We krijgen af en toe sneeuw, maar het is meestal maar een paar centimeter en smelt over het algemeen snel weg. Ze strooien hier wel zout op de wegen, dus het punt over de ondercoating is een belangrijke factor om te overwegen. Ik heb het lange tijd prima gedaan met 2WD, ik rijd nooit "off road" en reis zelden over de snelweg, vooral bij slecht weer, dus ik denk dat de 2WD HR-V prima voor mij zou moeten zijn.

#9 ·
Ik woonde vele jaren in Maryland en had nooit AWD. Ik veronderstel dat als je in het westelijke deel van de staat woont, het praktisch zou kunnen zijn in de heuvels in de winter. Zoals Dammit al zei, komt het hier in Colorado van pas in de sneeuw en bergen. Ik vind het ook handig op onverharde en grindwegen. Mijn dochter heeft een hut op meer dan 10.000 voet met een onverharde weg en ik heb de AWD nodig om die weg op te komen.

#11 ·
Ik woonde vele jaren in Maryland en heb nooit AWD gehad. Ik veronderstel dat als je in het westelijke deel van de staat woont, het praktisch zou kunnen zijn in de heuvels in de winter. Zoals Dammit al zei, is het hier in Colorado handig in de sneeuw en bergen. Ik vind het ook handig op onverharde en grindwegen. Mijn dochter heeft een hut op meer dan 10.000 voet met een onverharde weg en ik heb de AWD nodig om die weg op te komen.
Ik denk dat ik dat had moeten verduidelijken... Ik ben in Frederick County, ongeveer 25 mijl ten noordwesten van de DC metro area. Ik begrijp uw punt echter, in het bergachtige verre westelijke deel van de staat krijgen ze aanzienlijk koudere gemiddelde temperaturen en veel meer sneeuw en ijs, dus ik kan zien waar AWD nuttig zou kunnen zijn. Voor mijn locatie, niet zo veel.

#10 ·
Ik denk dat het er echt op neerkomt of je veel sneeuw en ijs krijgt, of enorme hoeveelheden regen zoals in het noordwesten, dan is AWD de juiste keuze. Overal elders zal de FWD prima werken. Een vriend van me heeft net een nieuwe Subaru Crosstrek gekocht en woont in Sarasota, de auto heeft fulltime AWD, totaal overbodig voor die omgeving. Extra complicatie, lager brandstofverbruik, meer onafgeveerd gewicht… allemaal voor niets.

• Like
Reactions: Phalkon30
#13 ·
De 2WD is zeker veel schaarser. Ik heb de voorraad gecontroleerd van ongeveer 6 verschillende dealers binnen een straal van 25 mijl, en vond slechts ongeveer 8 of 10 van de 2WD-modellen, waarvan de meeste in de sport- of hogere afwerkingspakketten zaten. Ik vond een 2WD LX in Lunar Silver voor $21.004 inclusief belasting, kentekenplaten, verwerkingskosten en bestemmingskosten, wat de beste deal is die ik tot nu toe in mijn omgeving heb gevonden. Met de geschatte inruilwaarde van mijn 2015 Civic LX coupé, zal de "all-in prijs" dalen tot ongeveer $16.700, waar ik me zeer comfortabel bij voel, en het voertuig komt ook in aanmerking voor de Honda 2,9% voor 60 maanden financieringsdeal die geldig is tot 31/10. Ik hoop de auto in het weekend of begin volgende week op mijn oprit te hebben staan.

#14 ·
Eerlijk gezegd, ik denk dat voor iemand die "de afgelopen tien jaar 2WD heeft gereden", dit onderwerp niet veel zin heeft. U, van alle mensen, zou beter dan wie dan ook moeten weten of U AWD nodig heeft of niet. Uw eigen decennium aan ervaring uit de eerste hand (persoonlijk) overtreft de informatie uit de tweede hand (uw persoonlijke ervaring is voor u uit de tweede hand).

~~~~~ De rest is mijn ervaring... ~~~~~

In mijn 25 jaar rijervaring heb ik voornamelijk 2wd gereden, met name FWD. Een 1999.5 Nissan Pathfinder, die ik van mijn zwager leende, was de enige echte uitzondering in sneeuwcondities. Ik heb nu een 2019 HR-V Touring (AWD) en ik heb een paar keer een Mercedes GLK350 (4matic?) geleend, maar heb geen van beide in de sneeuw gereden.

Ik heb drie weergerelateerde incidenten gehad tijdens het rijden.

Eén, waarbij ik een rijexamen aflegde, besefte dat ik op het punt stond een stopbord te passeren, maar er toch doorheen ging. Ik deed dat omdat ik dacht dat ik waarschijnlijk alleen maar zou glijden als ik probeerde te stoppen, vanwege alle sneeuw en smeltende sneeuw.

Twee, binnen een paar jaar nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, gleed ik over zwart ijs en reed ik op een auto voor me. Omdat ik al aan het vertragen was en de plek klein was, was het een vrij klein incident.

De derde zal ik zo meteen noemen.

Nu, naar iets dat ik in de Pathfinder heb geleerd. De Pathfinder heeft handmatig schakelbare RWD/4WD-modi.

Bij het rijden in puur RWD is er de mogelijkheid om niet van de plek te komen als ik te agressief ben en mijn wielen laat doorspinnen. Eenvoudig probleem om op te lossen door gewoon niet zo agressief te zijn, maar je kent de gewoonten van mensen en dat is allemaal niet zo eenvoudig.

Terug naar het derde incident, het was toen ik onzin aan het uithalen was met de Pathfinder. In de RWD-modus gaf ik meer gas dan nodig was om "rond te spelen" in lichte sneeuw door de achterwielen een beetje te laten glijden tijdens een bocht. Iets wat ik een paar keer heb gedaan, maar deze keer ging het sneller dan ik had gepland en eindigde ik met het laten glijden van de achterkant verder dan ik had gepland. Het grotere probleem was dat er een kleine rotsblok net naast de stoeprand lag. De voorste bescherming ving de rotsblok op terwijl ik zijwaarts stond en me volledig omdraaide. Het resultaat was een verbogen/verschoven voorste bescherming en één kapotte hoeklamp (verpletterd door de verbogen bescherming).

Er is ook een probleem bij het stoppen op zeer poederige sneeuw. Het is heel gemakkelijk om één paar (of beide paren) wielen te blokkeren. Het punt is dat het normaal remt en dan later gaat glijden. Nogmaals, je kunt dit zonder 4wd oplossen door de remmen iets los te laten terwijl je vertraagt, maar dat vereist op zijn beurt meer remafstand/tijd. Nogmaals, slechte rijgewoonten zullen hiermee in conflict komen.

Nu, natuurlijk, omdat ik dit in een AWD-onderwerp ter sprake breng, zou het geen verrassing moeten zijn dat overschakelen naar 4WD beide problemen oplost zonder de rijgewoonten te veranderen.

Uiteraard zou 4WD de kracht naar alle wielen sturen, waardoor het moeilijker wordt om alleen de achterwielen te laten doorspinnen.

Maar het oplossen van het remprobleem is niet zo voor de hand liggend, toch?

Mijn gok zou zijn dat er in de RWD-modus, omdat er geen kracht naar het voorwiel gaat, de enige kracht die het laat draaien de wrijving van de band van de grond is die groter is dan de wrijving van de remmen. Die wrijving wordt beïnvloed door de manier waarop het voertuig zijn gewicht naar voren verplaatst wanneer je remt. Maar naarmate je daadwerkelijk langzamer gaat, neemt het effect van de verschuiving af, wat betekent dat de wrijving ook minder wordt. Dat is terwijl de klemkracht van de rem nog steeds hoog is. En als die bandwrijving zwakker is dan de remmen, blokkeert hij. Dat loopt dan door naar de achterkant, waar hij nu AL het remmen doet en onmiddellijk de wrijving daar overweldigt, waardoor die blokkeert. De achterkant blokkeert niet als eerste, want in RWD komt er wat kracht via de aandrijfas van de motor. Denk eraan dat bij supersnelle snelheden een stationair draaiende motor voldoende is om hem die heel lage snelheid te laten bewegen.

Als ik overschakel naar 4WD, kan ik sneller tot stilstand komen dan in de RWD-modus, en zonder dat de wielen blokkeren als ik normaal rijd/stop. Dus ik geloof dat het komt doordat er nog steeds een beetje kracht is die probeert alle wielen te laten draaien, waardoor de remmen ze niet laten blokkeren voordat ze volledig tot stilstand komen.

Terug naar mijn FWD-voertuigen, er waren een paar keer in mijn 2010 Honda Fit dat ik zo ongeveer vast kwam te zitten. Het was niet zo erg dat ik hulp nodig had, maar het was een pijn in de kont. Ik zou in orde zijn tijdens het rijden... maar als ik tot stilstand moest komen in diepe, ongeploegde sneeuw, zou ik moeite hebben om in beweging te komen. Een paar keer loste ik dat op door achteruit te rijden nadat ik was gestopt om de sporen die ik had gemaakt te gebruiken om me ruimte te geven. Een andere keer moest ik vertragen en toen ik probeerde weer op snelheid te komen, liet de diepe sneeuw me de helling van de weg (hoe ze zijn opgezet om regenwater af te voeren) in diepere sneeuw drijven. Het kostte veel moeite om mezelf daaruit te halen. En natuurlijk is er het probleem van het achteruit moeten rijden van mijn eigen oprit die bedekt is met diepe sneeuw en/of ijs. Om het schuine deel op te komen (als het bedekt is met ijs of sneeuw), moet ik behoorlijk wat snelheid hebben, maar mijn oprit draait een beetje, dus het is te gemakkelijk om mezelf in de diepere sneeuw aan de zijkant te duwen... waardoor ik vast kom te zitten. Ik betwijfel ten zeerste of mijn buren het op prijs stellen dat ik om middernacht mijn auto hoor toeren terwijl ik probeer mezelf uit mijn eigen oprit te graven.

Dus, heb ik AWD nodig? Nee. Maar helpt het? Ja. Rechtvaardigt het de prijsverhoging en het verlies aan MPG? Nou, in werkelijkheid heb ik er niet over nagedacht, aangezien er andere dingen in de Touring-uitvoering zaten die ik toch al wilde. Als ik zou moeten kiezen... dan zou ik denk ik toch AWD nemen, alleen al vanwege die paar keer in mijn Fit.

Maar zoals ik vanaf het allereerste begin al zei... ik ben niet u. Mijn ervaring, samen met de dingen die ik prefereer, heeft alleen betrekking op mij.

#16 · (Edited)
AWD en 4-wielaandrijving zijn verschillende dingen. Ik heb jarenlang sneeuw geploegd, en dat kan niet met een HR-V. We hebben allemaal verschillende momenten en redenen waarop extra tractie zou helpen...soms zelfs in niet-vriezende omstandigheden, maar meestal in sneeuw of ijs, en soms kunnen we ver van huis zijn. En soms komt het zelfs door de bestuurder. Iedereen moet uitzoeken of AWD de moeite waard is. AWD heeft GEEN invloed op het remmen, omdat we op dat moment kunnen accelereren of vertragen (meestal vertragen). Ik was 32 jaar stand-by en ben ongeveer 2.000 keer opgeroepen...IK MOEST naar mijn werk.

#18 ·
AWD & vierwielaandrijving zijn verschillende dingen. Ik heb jarenlang sneeuw geploegd, en dat kan niet met een HR-V. We hebben allemaal verschillende tijden en redenen waarop extra tractie zou helpen...soms zelfs in niet-vriezende omstandigheden, maar meestal
in sneeuw of ijs, en soms kunnen we ver van huis zijn. En soms komt het zelfs door de bestuurder... Iedereen moet uitzoeken of AWD de moeite waard is. AWD heeft GEEN invloed op het remmen, omdat we op dat moment kunnen accelereren of vertragen (meestal vertragen). Ik stond 32 jaar stand-by en werd ongeveer 2.000 keer opgeroepen...IK MOEST naar mijn werk
AWD of 4WD, is gelijk aan 4 wiel aandrijving. Het is niet gelijk aan 4 wiel stoppen.
Ik ben het ermee eens, AWD is niet hetzelfde als 4WD. Ik ben het er ook mee eens dat het niet bedoeld is om te stoppen. Het was echter een van de ervaringen die ik tegenkwam, waarbij 4WD/AWD verschilde van FWD/RWD.

Dat gezegd hebbende, wil ik eraan toevoegen dat ik nooit echt problemen had met het stoppen van mijn Fit (tenzij ik het ijs onderschatte). Dus met de AWD-opstelling van de HR-V die op FWD is gebaseerd, zou ik niet hetzelfde probleem moeten hebben als de Pathfinder in 2WD-modus. Maar ik zal nog steeds "winst" behalen van de AWD bij het wegrijden.

#19 ·
AWD is handig voor stabiliteit, maar het helpt alleen als je aan het accelereren bent. Dus als je op ijs rijdt en je gaspedaal niet indrukt, doet die AWD niets.

Ik heb de FWD en in de tijd dat ik hem heb gehad, heb ik op ijs, grind, blank staande straten (~20 cm diep), modderige velden en waarschijnlijk meer dingen gereden die ik op dit moment vergeet, maar nooit in dat alles heb ik daadwerkelijk AWD nodig gehad. De enige keer dat ik dacht dat het misschien fijn zou zijn, was toen ik een roadtrip van Dallas naar Upstate New York voor Kerstmis overwoog... toen alle winterstormen eraan kwamen. Mijn vrouw praatte me over om te vliegen, maar dat is ongeveer wat er nodig is om AWD echt nuttig te laten zijn.

Nou, dat of als je in bergachtig terrein woont, hoor ik dat het handig zou zijn, maar verder zou je prima af moeten zijn met FWD, dus bespaar wat geld en geniet wat meer van de auto met al die kleine verschillen die bijdragen aan een betere ervaring.

#24 ·
Hoewel het misschien waar is dat het noordoosten de voorkeur geeft aan vierwielaandrijving als het om de verkoop gaat, is geen enkele dealer absoluut uitgesloten van het verkrijgen van een voorwielaandrijving, ongeacht waar hij zich bevindt, als hij het wil. Dat maakt deel uit van de standaardovereenkomst van de Amerikaanse Honda-dealer, die elk jaar met de dealer wordt vernieuwd.

• Like
Reactions: car4sooznd
#27 ·
Deze week begon ik een laag schurend geluid te horen bij het loslaten van het gas, het gebeurt niet consequent, maar ik hoor het minstens een paar keer per dag. Ideeën wat het zou kunnen zijn?
Ik heb een 2019 Honda HR-V Sport AWD met SLECHTS 5k mijl op de teller!!!
Ik hoor een trip naar uw Honda-service dealer. Als het niet gemakkelijk kan worden gereproduceerd, start dan een audio-opname op uw telefoon en rijd dan een tijdje om het geluid te proberen te repliceren. Speel dan, wanneer u bij de serviceadviseur komt, de audioclip voor hen af.